skräck och kärlek och ensamhet

Hej på er alla snubbar och snubbinnor. Idag kommer jag inte skriva så mycket, det är mest dikter som jag verkligen fastnade för idag på svenskan. Måste dock citera Barbro ytterligare en gång.

"Barbro står nere vid kopiatorn och ska kopiera papper, det funkar inte riktigt som det ska och Mattias kommer förbi.!"
- Mattias: Det är synd att man måste vara så beroende av dagens elektronik, inte sant?
- Barbro: Ja men det skulle vara så mycket bättre om du fixade den här istället för att stå där och prata så mycket!!




Hårt vara sniffare fullgubbe fnask
Hårt vara risigt & sargat patrask
Hårt samla sopor att släpa på
Hårt gå i centrum & bara gå
Hårt gå i centrum utanför stan
Hårt vara ingens unge & barn
Hårt vara hund i ingens band
Hårt vara hållen i ingens hand
Hårt att bli sparkad av stålklädd sko
Hårt att ha ingenstans att bo
Hårt hålla hus i hyresrum
Hårt vara liten men jättedum
Hårt att ha utslagna tänder
Trasiga nariga händer

Moraknivar & stiletter
Steg & skuggor
Centrumnätter

Hårt att veta hur det blåser
När ett centrum låser




När du var nykter
tog jag hem mina kamrater
och du trollade för oss
och sjöng
och joddlade och diktade
du var bäst av alla pappor
på sånt
och jag var så lycklig
att jag inte vågade vara lycklig
jag log bara
när jag ville skratta
och jag smög tyst
när jag ville springa
och klampa
jag såg hur mina kamrater
beundrade dej
och jag beundrade dej
mest av alla
när du var nykter
då var jag så lycklig
att jag inte vågade vara lycklig






De största och starkaste makter jag vet
är skräck och kärlek och ensamhet

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0